רישום סימן מסחר

מהו סימן מסחר? 

מסחרי מוגדר בפקודת סימני המסחר (נוסח חדש), התשל"ב-1972: סימני מסחר יכולים להיות אותיות, ספרות, מילים, דמויות, צלילים או צירופים של המוזכרים כאן, סימני מסחר אלו משמשים את היצרנים או ספקי השירותים כדי לסמן את סחורותיהם או שירותיהם, בכדי שיזוהו על ידי הצרכן. 
 

רישום סימן המסחר מעניק לבעליו זכות שימוש ייחודית בסימן המסחר לגבי שירותים ו/או סחורות שבגינם נרשם. רישום סימן מסחר מאפשר לבעליו לבנות לעצמו מוניטין ולהבדיל את עצמו ממתחריו. בנוסף, רישום הסימן משרת גם את הצרכנים ומונע הטעייה.

איך רושמים סימן מסחר? 

בכדי להינות מהגנת החוק המדבר על פקודת סימני המסחר צריך לרשום את סימן המסחר אצל רשם סימני המסחר בירושלים. הרישום יכול לאפשר לעסק הגנה משפטית על השקעותיו במוניטין. ישנה חשיבות רבה בפתיחת עסק עוד בתהליך בניית האסטרטגיה השיווקית לתת דגש לסימן המסחרי לצורך הגנה משפטית עתידית למניעת תביעות עתידיות.

תוקף של סימן מסחר

תוקף סימן המסחר הינו למשך 10 שנים, לאחר מכן ניתן לחדש את הבקשה לתקופה נוספת של 10 שנים בכל פעם לאחר תשלום האגרה המתאימה. במחלקה לסימני המסחר במשרד המשפטים נין גם גן לערוך שינויים בסימן עצמו כמו העברת בעלוץ או הוספת בעל רשות  ושינויים בפרטי בעל הסימן. 

גם סימן מסחר שלא נרשם הינו עדיין מוגן על פי חוק. על פי חוק העוולות המסחריות קובע ״גניבת עין״ החוק שנועד להגן על סימני מסחר אשר לא נרשמו אך ההגנה המשפטית לסימן מסחר אשר נרשם תקפה טוב יותר. כמובן כי ביצוע רישום סימן מסחר מעניק לרושמו זכות שימוש ייחודית ביחס למוצרים או שירותים שבהם נרשם.

איך מגישים בקשה לצורך רישום סימן מסחר?

בכדי לרשום סימן מסחר צריך להגיש בקשה למשרד המשפטים למחלקה של הרשם סימני מסחר. לצורך רישום סימן המסחר ברשם סימני המסחר לא צריך עורך דין המומחה ברישום סימני מסחר – עורך דין המומחה בתחום זה יודע את האופן הנכון להגשת הבקשה ורישום סימן המסחר, היקף המוצרים כל אלו יקנו את ההגנה המירבית למקרה של תביעה או בקשת הסרת סימן המסחר. 
בעת הגשת בקשה יש לבחור את סוגי השירותים הרלוונטים לאותו סימן מסחר, במידה והעסק מספק מגוון שירותים שמעוניין לרשום אותם צריך לרשום על אותו שם מספר סימני מסחר – כמובן שיש לשלם על כל בקשה את עלות האגרה. 
 
לאחר הגשת הבקשה לשכת רשם סימני המסחר בודקת את הבקשה ואת הסימן מסחר אם תקין והאם הוא עומד בתנאים לפי פקודת סימני המסחר. 
במידה ועבר את הבחינה כל אדם רשאי להתנגד לרישום הסימן מסחר, במידה ומוגשות התנגדויות רשם סימני המסחר חייב לדון בהם. במידה ורשם סימני המסחר החליט כי הוא דוחה את הטענות ירשם סימן המסחר ובמידה ורשם סימני המסחר מקבל את ההתנגדויות לא ירשום את סימן המסחר. בכדי לא להגיע למצב זה רצוי לערב עוד בתחילת התהליך עורך דין סימני מסחר אשר מומחה בתחום זה. 

מאמרים שיכולים לעניין אותך