שיימינג ברשתות החברתיות- באיזה מקרים ניתן לתבוע

אין כמעט אדם כיום אשר לא משתמש ברשתות החברתיות. הרשתות החברתיות שינו לחלוטין את המציאות שאנו חיים בה ובאמצעותן ניתן לממש לא מעט מטרות כגון: ליצור חשיפה רחבה ומשמעותית עבור עסקים, לתקשר עם אנשים מכל רחבי העולם בקלות ובנוחות, לשתף בצורה מהירה וקלה דעות, מחשבות ועוד. על אף שהרשתות החברתיות הן דבר בעל יתרונות רבים, הרי שדווקא מתוקף אותם היתרונות ומתוקף הכוח שיש לרשתות החברתיות, הרי שהן יכולות להוות כלי עבור השפלות פומביות הקרויות גם: שיימינג. כל אדם יכול לפגוע כיום בשמו הטוב של אדם, הן מבחינה אישית והן מבחינה עסקית, באמצעות פרסום שלילי בפייסבוק. בשל כך, קיים חוק לשון הרע, אשר מאפשר הגנה על שמו הטוב של האדם באמצעות איסור פרסום של כל דבר אשר יכול להשפיל אדם או לפגוע בו או במשלח ידו. כל הפרה של חוק זה ברשת, יכול לגרום להגשת תביעה באמצעות עורך דין לשון הרע או עורך דין דיני אינטרנט, כנגד אותו אדם שהפר את החוק

שיימינג ברשתות החברתיות- כיצד תדע אם יש עילה לתביעה

הדבק הטוב ביותר לעשות בכל מקרה בו פורסם עליכם דבר שלילי, הוא לבחור עורך דין לשון הרע או עורך דיני אינטרנט, אשר יבדוק האם מדובר בתיק פוטנציאלי להגשת תביעת לשון הרע. עורך הדין לשון הרע יבדוק האם הדבר שפורסם אודותיכם נחשב כהבעת דעה או כקביעת עובדה. כמובן שכל עובדה אשר לא מבוססת, תתקבל כלשון הרע על פי הגדרת חוק איסור לשון הרע.  חוק לשון הרע מאפשר גם בבחירת מסלול שבו ניתן להגיש קובלנה פלילית על הוצאת לשון הרע, כנגד האדם שפגע באמצעות פרסום הדברים, בידה וניתן להוכיח כי הפרסום התבצע על מנת לפגוע באדם והוא פורסם בפני שני אנשים לפחות. אם עורך הדין יראה בדברים שפורסו עילה לתביעת לשון הרע, הרי שהוא יציע לך לבחור בין שני מסלולי תביעה.

מסלולי תביעה אפשריים על פי חוק איסור לשון הרע בגין שיימינג ברשת

שיימינג ברשת, אשר זוהה על ידי עורך דין לשון הרע כעילה לתביעת לשון הרע, מאפשר לאדם שנפגע לבחור בין שני מסלולי תביעה:

המסלול הראשון הוא מסלול שבו הנפגע יכול לתבוע תביעת לשון הרע ללא הוכחת נזק- החוק מאפשר כיום לפסוק פיצויים בסך עד 50000 שקלים בגין תביעת לשון הרע, מבלי להוכיח כי הדברים שפורסמו אכן פגעו במושא הפרסום באופן כזה או אחר. אם ניתן להוכיח כי הדברים שפורסמו בכוונה לפגוע, הרי שהאדם שנפגע יכול לתבוע פיצויים עד 100000 ₪

המסלול השני הוא מסלול תביעת לשון הרע בתוספת הוכחה כי נגרם נזק לנתבע בגין לשון הרע- כאשר אדם יכול להוכיח כי הוא נפגע באופן כלשהו כתוצאה מדברים שליליים שפורסמו נגדו ברשת החברתית או במילים אחרות באמצעות שיימינג שעשו לו ברשת החברתית, הרי שהוא יכול לבחור במסלול תביעה שבו הוא מוכיח כי השיימינג שנעשה לו פגע בו.

מה תעשו אם זיהיתם שיימינג שנעשה לכם ברשת חברתית

אם זיהיתם ברשת חברתית כלשהי שיימינג שנעשה נגדכם, עליכם לצלם את המסך באופן מידי ולשמור זאת שכן, ידוע שמפרסם הפוסט יכול להסיר אותו מיד כאשר ירגיש שהוא חשוף לתביעה. מעבר לכך, מרגע זה עליכם לאסוף כל עדות שיכולה לסייע לכם להוכיח שהאדם שעשה לכם שיימינג עשה זאת בכדי לפגוע בכם וכן, את העדויות לכך שנפגעתם כתוצאה משיימינג זה, במידה ויש כאלה. בשלב הבא עליכם לפנות לשירותיו של עורך דין לשון הרע או עורך דין דיני אינטרנט, אשר יסייע לכם לבחון את המקרה באופן המקצועי ביותר ולסייע לכם במידת הצורך במקרה שיש בו עילה לתביעת לשון הרע בגין שיימינג.