ספאם לדואר האלקטרוני- האם ניתן לתבוע

אחד מהדברים אשר לא מעט אנשים לא אוהבים לקבל לכתובת המייל שלהם הוא דואר ספאם, אשר מוגדר גם כדואר זבל. ב1 לדצמבר 2008, נכנס לתוקף התיקון לסעיף 30 א לחוק התקשורת. תיקון החוק אוסר לשלוח פרסומות מסחריות במייל, בפקס, בהודעת טקסט או אפילו באמצעות מערכת חיוג אוטומטי, מבלי שהנמען אישר זאת. מטרתו של החוק היא בעצם לסייע לאנשים שלא לסבול יותר מהתופעה הקרויה: "ספאם" לכתובת המייל שלהם. הפצת הפרסומות הללו היא הפצה המונית ולא רצויה והיא בעיקר לא מקובלת כיום על פי חוק. אם אתם מקבלים ספאם מבלי שאישרתם זאת, כדאי מאוד שתדעו שיתכן שאתם יכולים לתבוע בגין ספאם למייל על פי החוק באמצעות עורך דין דיני אינטרנט.

מהו החוק הנוגע לשליחת ספאם לדואר אלקטרוני

כשם שברשת ניתן לתבוע על הפרת זכויות שונות באמצעות עורך דין זכויות יוצרים או עורך דין קניין רוחני, הרי שניתן לתבוע גם בגין חוק הספאם באמצעות עורך דין דיני אינטרנט. חוק הספאם כיום אוסר על משלוח פרסומות לכל נמען ובכל אמצעי תקשורת אפשרי, כאשר הנמען לא נתן את הסכמתו לכך. ישנם מקרים יוצאים מן הכלל, אשר בגינם ניתן לשלוח מראש פרסומות לנמען, אשר כאשר רכש מוצר כלשהו מסר את הפרטים שלו והמפרסם הודיע לו באותו המעמד כי הפרטים אשר מסר, ישמשו לצורך שליחת פרסומות אודות מוצרים דומים למוצרים שרכש. בהתאם לחוק זה, כל אדם אשר לא נתן את הסכמתו למשלוח פרסומות לכתובת המייל שלו, אשר מהוות ספאם, יכול לתבוע את שולח הפרסומות הללו. בטרם נחקק חוק זה, היה קיים חוק התקשורת, אשר אסק לשלוח פרסומות בפקסים. חוק זה קבע כי משלוח פרסומות לא רצויות בפרס עלול להוות עבירה פלילית של ממש. מדובר בחוק שכמעט לא נאכף ובהתאם לכך, לא מעט עסקים לא עמדו בחוק זה ושלחו פרסומות בפקסים. כמובן שהחוק לא אסר על שליחת דואר זבל למייל או לשליחת פרסומת במערכת חיוג אוטומטית ובהודעת טקסט ולכן לא מעט אנשים קיבלו המון דואר ספאם.

על איזה סוג ספאם חל החוק

חוק הספאם חל רק על פרסומות מסחריות אשר מטרתן היא לעודד את האדם שקיבל את ההודעה לרכוש את המוצרים או השירותים אשר ההודעה מפרסמת. החוק לא חל הודעות ספאם אחרות הנוגעות לדוגמא לתעלומת בחירות. אם אתם תוהים מה ניתן לעשות כנגד הודעות זבל אשר אתם מקבלים בגין בחירות או כל תחום אחר, אשר לא מהוות עבירה על החוק, הרי שניתן פשוט לפנות אל החברה הסלולרית שלכם על מנת לבקש לחסום את קבלת ההודעות הללו. שיווק בשיטת טלמרקטינג ודואר אשר נשלח בתיבת דואר אשר כוללים פרסומות כאלה ואחרות, אינם כלולות תחת חוק הספאם. מכיוון שעסקים קטנים אינם משתמשים במייל, בפקס או בכל דרך אלקטרונית אחרת לצורך פרסום ושיווק, הרי שהם משתמשים בדרכים המותרות על פי חוק למשלוח פרסומות שלעיתים עלולות להיות מציקות על הנמען. לכן, על הנמען לבקש ישירות מבית העסק אשר שולח הודעות בדרכים שכאלה, להסיר את שמו מרשימת התפוצה. אם העסק לא הסיר את שמו של האדם מרשימת התפוצה, פניה של עורך דין דיני אינטרנט, בהחלט יכולה לעזור ולהרתיע.

מה לגבי הסרת הסכמה לקבלת פרסומות

אם אדם אישר לקבל פרסומות במעמד רכישה, בשל חוסר נעימות או בשל כל סיבה אחרת ולאחר מכן, הוא החליט כי לא מתאים לו להמשיך ולקבל את ההודעות הללו מכל סיבה אחרת, הרי שחוק מתיר לאותו האדם לסרב לקבלת פרסומות, גם לאחר שכבר הסכים לכך במעמד הרכישה. אם בכל זאת האדם ממשיך לקבל דואר זבל מאותה החברה שביקש ממנה שיפסיקו לשלוח לו דואר זה, או, אם האדם מלכתחילה מקבל ספאם ללא הסכמה מפורשת שלו, הרי שמדובר בעבירה פלילית של ממש ואותו אדם יכול לתבוע את שולח הפרסומת ולדרוש ממנו קנס של עד 20000 ₪. כמו כן, כל אדם שתובע, יכול להגיש תביעה עבור פיצוי ללא הוכחת נזק בסך 1000 ₪, על כל פרסומת אשר קיבל ללא אישורו. חשוב כמובן לשכור את שירותיו של עורך דין דיני אינטרנט, לצורך הגשת התביעה בצורה הטובה ביותר שיכולה להיות.

תביעות ברשת יכולות להיות רבות ומגוונות. עורך דין קניין רוחני, עורך דין זכויות יוצרים, עורך דין לשון הרע ועוד, יכולים לסייע לכם בגין תביעות שונות ברשת. עבור תביעות בגין ספאם ופרסומות, רצוי וכדאי להתייעץ עם עורך דין דיני אינטרנט, הידוע גם כעורך דין קניין רוחני או עורך דין זכויות יוצרים בין היתר ברשת.