עיצוב אתר אינטרנט וזכויות יוצרים

כאשר מדובר על זכויות יוצרים ברשת האינטרנט, אחת מהסוגיות העולה על הפרק היא סוגיית העיצוב. מרבית מבעלי העסקים, החברות או האנשים הפרטיים אשר מעוניינים לבנות אתר אינטרנט, פונים לשירותו של מעצב אתר אינטרנט, על מנת שיעצב את האתר שלהם ברמה הוויזואלית, ברמת חווית המשתמש הטובה ביותר עבור הגולש ועוד. בתהליך זה, מעצב האתר יצור מספר סקיצות הנוגעות לעיצוב אתר האינטרנט של הלקוח בהתאם לדרישותיו ורצונו ויציג אותם בפני הלקוח. הלקוח יבחר את העיצוב המתאים ביותר לאתר האינטרנט שלו ויאשר אותו. השאלה העולה על הפרק היא: למי נתונות זכויות היוצרים על עיצוב האתר- למעצב או ללקוח? עורך דין זכויות יוצרים או עורך דין דיני אינטרנט, יכולים לסייע לכם בסוגיה שכזו.

זכויות יוצרים על יצירה

על פי חוק זכויות יוצרים לשנת 2007, הנוגע להסדרת זכויות יוצרים במדינה ישראל, לכל יוצר של יצירה מקורית כלשהי, קיימות זכויות יוצרים. היוצר מוגדר כבעל "זכות מוסרית" בלעדית על היצירה שלו. אותה הזכות המוסרית איננה ניתנת להעברה מידיו של היוצר המקורי לידיו של מישהו אחר. אולם, מעבר לאותה הזכות המוסרית, סוגים אחרים של קניין רוחני ניתנים למכירה, למסירה או להשכרה. כמובן שכל פעולה מעין זו המתבצעת, חייבת להתבצע אך ורק בהתאם לרצונו של היוצר המקורי של היצירה. כמובן שבכדי להמחיש את הסכמתו של יוצר היצירה למכירה, למסירה או להשכרה של חלק מהקניין הרוחני שלו, עליו לחתום עם האדם שלו נמכרים, נמסרים או מושכרים הזכויות הללו, על חוזה משפטי אשר מסדיר את העברת הזכויות. לצורך עריכה של חוזה מעין זה, רצוי לבחור עורך דין זכויות יוצרים או עורך דין קניין רוחני שבכוחו ובסמכותו לערוך הסכם משפטי שכזה ולהעניק לו אסמכתא.

זכויות יוצרים על עיצוב אתר אינטרנט- ללקוח או למעצב

לאור כל האמור, זכויות היוצרים על עיצוב אתר אינטרנט, נקבעות בהתאם להחלטתם המשותפת של המעצב והלקוח. כלומר: על המעצב והלקוח לחתום על חוזה עבודה ביניהם. רצוי שלחוזה יהיה תוקף משפטי ולכן יש לבחור עורך דין דיני אינטרנט הידוע גם כעורך דין זכויות יוצרים. עורך דין דיני אינטרנט הידוע גם כעורך דין זכויות יוצרים או עורך דין קניין רוחני

, יסייע למעצב וללקוח לערוך חוזה בעל תוקף משפטי, בהתאם להחלטתם על הזכויות הנוגעות לעיצוב האתר של הלקוח, בידי המעצב. כמו כן, יש לכלול בחוזה זה את הזכויות על הסקיצות אשר הוצגו ללקוח במהלך תהליך העיצוב של מעצב האתר. כאשר נקבע בהסכם זה שגם הזכויות על הסקיצות וגם הזכויות על עיצוב האתר הנבחר שייכות ללקוח, הרי שהמעצב לא יוכל לעשות בהם שימוש מבלי לקבל את אישורו של הלקוח לכך.

מה קורה אם בחוזה אין העברת זכויות על העיצוב ללקוח

במידה והחוזה איננו מבהיר באופן חד משמעי כי זכויות היוצרים על עיצוב האתר מועברות ללקוח, הרי שעל פי חוק הזכויות לעיצוב האתר עדיין שייכות למעצב האתר. במקרה שכזה מעצב האתר יכול לעשות שימוש בעיצוב האתר ובסקיצות השונות שהוא הציג ללקוח, מבלי לבקש את רשותו לעשות זאת. כאשר מדובר על לקוח הזקוק לעיצוב אתר, כדאי מאוד שהחוזה בינו לבין המעצב יגדיר כי הזכויות על העיצוב מועברות ללקוח וזאת מכיוון שבמידה והזכויות אינן מועברות לו, הלקוח לא יוכל לבצע שינויים בעיצוב האתר מבלי לקבל את הסכמתו של המעצב. לקוח אשר הזכויות על עיצוב האתר שלו אינן נתונות בידיו כי אם בידי המעצב, אשר מבצע שינויים מבלי לבקש את רשותו של המעצב, חושף את עצמו לתביעה משפטית ולתשלום קנס כספי משמעותי.

כדאי מאוד שלא לערוך הסכם עבודה בין מעצב אתר ללקוח, מבלי להתייעץ קודם עם עורך דין דיני אינטרנט או עורך דין זכויות יוצרים, אשר ידעו כיצד לסייע ללקוח לבצע את ההחלטות הנכונות הטובות ביותר ולנסח את הסכם העבודה המתאים ביותר למימוש זכויותיו.