נגישות אתר אינטרנט- האם זו חובה

חוק הנגשת אתרי אינטרנט, הינו חוק אשר אושר ב10 לשנת 2017. בהתאם לחוק זה, כל בעל אתר אינטרנט להנגיש את האתר שלו עבור בעלי מוגבלויות. כל בעל מוגבלות אשר גולש באתר שלא מונגש עבורו, יכול להגיש תביעה כנגד בעל האתר. אותה תביעה יכולה לגרום לבעל האתר לשלם קנס של עד 75 אלף ₪. על אף שישנן לא מעט תקנות אשר מאפשרות לבעלי האתרים כיום להגיב לתביעות מעין אלה, הרי שחשוב מאוד שכל בעל אתר ידאג לנגישות של אתר האינטרנט שלו, בטרם תוגש נגדו תביעה. אם אתם תוהים מה בעצם כוללת הנגשת אתרים וכיצד ניתן להנגיש אתר קיים, כדאי מאוד שתקראו באופן כללי מאמרים של עורך דין דיני אינטרנט, העוסק בתחום זה, וכמובן, גם את המאמר הבא.

נגישות אתרים- במה מדובר?

נגישות אתרים היא פעולה אשר מטרתה היא לאפשר לכל אדם בעל מוגבלות כלשהי, לגלוש בכל אתר אינטרנט ברשת. אתר נגיש יאפשר לכל אדם לגלוש בו ולהשתמש בו. בין אם מדובר בגולשים בעלי מוגבלות בראייה, בין אם מדובר בגולשים בעלי מוגבלות פיזית ובין אם מדובר בגולשים בעלי מוגבלות שכלית או קוגניטיבית כגון: גולשים עם לקויות למידה, גולשים בעלי קשיים בהבנת הנקרא ועוד. המגמה היא שהאתר שלכם וכל אתר אינטרנט הקיים ברשת, ישרת את כלל האוכלוסייה ולא ימגר סוג מסוים של אוכלוסייה ממנו, רק בשל העובדה שהוא איננו מותאם לכם. בהתאם לחוק, אדם מוגבל אשר נתקל באתר אינטרנט שלא נגיש לו, יכול לבחור עורך דין דיני אינטרנט ולהגיש תביעה כנגד בעל האתר. כשם שניתן להגיש תביעה בגין הפרת זכויות שונות ברשת על ידי עורך דין לזכויות יוצרים, עורך דין קניין רוחני או עורך דין לשון הרע, כך גם בתחום נגישות אתרים ניתן להגיש תביעה באמצעות עורך דין דיני אינטרנט.

הסיבות להפיכתו של האתר שלכם לאתר נגיש

אז נכון, ישנו חוק אשר בגינו כל בעל אתר שאתר האינטרנט שלו לא נגיש לאוכלוסייה מיוחדת, חשוף לתביעה. אולם, ישנן עוד סיבות לנגישות אתרי אינטרנט, מלבד הסיבה החוקית. כך למשל, ישנה סיבה חברתית אשר מהווה סיבה חשובה מאוד. אוכלוסיית האנשים בעלי המוגבלות בישראל נעה בין 22 ל25 אחוזים מכלל האוכלוסייה. מדובר בחלק נרחב מהאוכלוסייה שאין שום סיבה להדיר אותו מהשימוש השוטף ברשת האינטרנט, רק בשל המוגבלות שלו. סיבה נוספת אשר עומדת על הפרק היא הסיבה הכלכלית: אתרי אינטרנט רבים מאפשרים כיום רכישות של מוצרים או שירותים באמצעותם, או השארת פרטים לצורך יצירת קשר. הדרתה של אוכלוסיית בעלי המוגבלות מביצוע הפעולות הללו באמצעות אתרי האינטרנט, מהווה הפסד כלכלי משמעותי מאוד לכל בעל אתר. כמובן שבפן החוקי, חוק שוויון זכויות אשר נחקק בשנת 1998 והתקנות אשר נקבעו לו בשנת 2013 הכוללות בין היתר גם את הנגשת אתרי האינטרנט, מהווים גם הם סיבה מהותית מאוד.

כיצד מנגישים אתר אינטרנט

על אף שבתחילה קבע החוק שכל בעל אתר חייב בנגישות של אתר האינטרנט שלו, הרי שלאחר שהתברר שמדובר בתהליך לא פשוט ולא זול, הובן הצורך להגדיר עדכוני חקיקה בתחום ההנגשה העוסקים בקריטריונים שונים והגדרות שונות לצורך בנגישות אתרים בהתאם לסוגם, גודלם ועוד. אם אתם מעוניינים לברר האם האתר שלכם חייב בהנגשה, כדאי שתתייעצו עם אנשי מקצוע העוסקים בתחום. כמו כן, אם האתר שלכם דורש נגישות בהתאם לחוק, הרי שכדאי שתפנו לאנשי המקצוע הטובים ביותר בתחום נגישות אתרי אינטרנט. אנשי מקצוע מעין אלה יהפכו את האתר שלכם לאתר נגיש על ידי שינוי על התבניות באתר, המסמכים, הדפים, הסרטונים, הפונטים ועוד.

כדאי מאוד לזכור שעל אף שנגישות אתר איננה מהווה חובה חוקית עבור כל אתר, הרי שביצוע פעולות הנגשה לאתר יכולה לדרג את האתר שלכם במקום גבוה יותר במנועי החיפוש ולכן, זו בהחלט עוד סיבה שבגינה כדאי להפוך את האתר שלכם לנגיש. חשוב מאוד לזכור שניתן לתבוע באמצעות הרשת לא מעט סוגי תביעות. עורך דין דיני אינטרנט, עורך דין לזכויות יוצרים, עורך דין קניין רוחני ועוד, הם רק חלק מעורכי הדין העוסקים כיום בתביעות שונות ברשת.